Kto pyta nie błądzi. 17 pytań o biznes online. Te rzeczy musisz wiedzieć przed i w trakcie transformacji cyfrowej w swojej firmie

Materiał powstał we współpracy z ING BANK ŚLĄSKI
To naturalne, że przed zmianą pojawiają się pytania i wątpliwości. Zmiana w biznesie oznacza wyzwanie, eksperyment, który właściciel musi podjąć i liczyć się z konsekwencjami. Transformacja internetowa polskich biznesów ma miejsce od lat, ostatni czas tylko przyspieszył niektóre procesy. Jak odnaleźć się w internetowej rzeczywistości? Od kogo oczekiwać wsparcia w prowadzeniu biznesu online? Na te i wiele innych pytań odpowiedzi udzielił ekspert.

Przeprowadziliśmy akcję wśród naszych czytelników. Przez 2 tygodnie zbieraliśmy pytania dotyczące biznesu online i wsparcia, jakiego przedsiębiorcy poszukują w instytucjach takich jak bank.

Przedsiębiorcy pytali o najróżniejsze rzeczy. O to jak zacząć? Jak się rozwijać? Jak projektować przyszłość? Teraz przyszedł czas na poznanie odpowiedzi.

Po wiedzę sięgamy do źródła. Na pytania odpowiada ekspert ING Banku Śląskiego, Maciej Wojciechowski, Menedżer e-commerce ING Bank Śląski.

BIZNES ONLINE A MAŁE FIRMY

Czy każdy biznes może być online? Właściciele małych, polskich firm liczą każdą wydaną złotówkę i dbają o to, by firma działała sprawnie i zarabiała na siebie. Czy inwestycja w online przyniesie korzyści? Czy się zwróci? Jak do tematu sklepów internetowych mają podejść właściciele jednoosobowych działalności?

W Polsce zarejestrowanych jest 2,47 mln działalności gospodarczych*. Wiele z nich to firmy jednoosobowe.

  • Prowadzę jednoosobową działalność, tworzę wyroby typu hand made. Czy sklep internetowy jest również dla mnie?

    Oczywiście! Sklep internetowy z wzorami tak unikalnych produktów jakimi są wyroby typu hand made, pozwoli dużej liczbie klientów odkryć twoją działalność. Poprzez internet możesz dotrzeć do rynków, gdzie sprzedaż będzie bardziej opłacalna. Jego prowadzenie to często dodatkowa praca, ale dobrze ustawiony sklep on-line to narzędzie do wzrostu sprzedaży w obszarach do których często nigdy byśmy nie dotarli. Warto jednocześnie zadbać o widoczność Twoich wyrobów w internecie, np. poprzez fanpage na Facebooku.

  • Czy bank ma specjalna ofertę skierowana do osób, które dopiero rozpoczynają działalność?

    Od 2 lat oferujemy płatności online imoje. Jako pierwszy bank wprowadziliśmy bramkę płatniczą dla sklepów internetowych i przekazujemy 100% utargu na konto firmy w następnym dniu roboczym. Teraz mamy specjalną promocję dla firm, które rozpoczynają działania w e-commerce lub chcą rozwinąć swój istniejący sklep internetowy – przez 3 miesiące nie ponosisz opłat za sklep ani za płatności od klientów, a w założeniu sklepu pomaga nasz partner, dzięki czemu w 5 dni sklep internetowy jest gotowy. Szczegóły promocji znajdziesz: tutaj.

  • Jak muszę przygotować się do założenia sklepu internetowego?
    To zależy, jak bardzo chcesz się zaangażować w jego budowę i obsługę. Kolejną sprawą są koszty. Dziś wiele biznesów chce szybko zacząć sprzedaż online. Przygotowaliśmy ofertę, która je w tym wspiera i wymaga minimalnego nakładu pracy, a także jest atrakcyjna cenowo.

    Ważne, żeby wcześniej zadbać o obecność firmy w internecie (strona www, profile w mediach społecznościowych, usługi Google). Należy również podpisać umowę na obsługę płatności online oraz umowę z firmą kurierską. Do samego e-sklepu musisz przygotować zdjęcia i opisy produktów, które będziesz tam sprzedawać. Tyle w skrócie, zachęcam do rozmowy z naszymi specjalistami.

    Jest jeszcze jedna opcja na przetestowanie zdalnej sprzedaży bez zakładania e-sklepu. Możesz przyjmować zamówienia bardziej tradycyjną metodą – przez telefon, mailem, itp., ale rozliczać się wygodnie, jak w sklepie internetowym. Nasze płatności dają taką możliwość – więcej informacji znajdziesz tutaj.

ING Bank Śląski

BIZNES ONLINE A WSPARCIE BANKU

Usługi bankowe to jedna z ważniejszych rzeczy, o które trzeba zadbać, decydując się na założenie sklepu internetowego. Szybkie i bezpieczne płatności wpływają na opinię Klientów i ostatecznie na sprzedaż. Aktualnie banki oferują wiele dodatkowych usług, które wychodzą naprzeciw przedsiębiorcom.

  • Czy bank pomaga w prowadzeniu księgowości firmy? Jeżeli tak to w jakim stopniu?

    Od lat oferujemy naszym klientom usługi księgowe i w zależności od prowadzonej przez Ciebie formy działalności, możesz korzystać z dopasowanych rozwiązań. Wszystkie firmy mają do dyspozycji narzędzie do fakturowania i obsługi magazynu, dzięki czemu wiele związanych z tym czynności przebiega automatycznie, a faktury można wysyłać mailem bezpośrednio z bankowości. Osoby prowadzące JDG mogą korzystać z samodzielnego księgowania online – również w aplikacji bankowej. Spółkom kapitałowym oferujemy biuro rachunkowe zintegrowane z rachunkami firmy. Co ważne, nasi specjaliści od księgowości wspierają klientów w pozyskiwaniu, obsłudze i rozliczaniu dotacji rządowych w ramach tarczy antykryzysowej. Po więcej informacji zapraszam na stronę ING księgowość.

  • Czy w dobie obecnej sytuacji mogę liczyć na pomoc ING w założeniu firmy?

    Jeśli myślisz o Jednoosobowej Działalności Gospodarczej, możesz ją założyć w banku razem z kontem firmowym. Zrobisz to online w aplikacji Moje ING albo w jednym z naszych oddziałów.

  • Jakie są dostępne metody płatności, które mogę zastosować w sklepie online? Jakie są wady i zalety dla firmy każdej z tych form?

    W bramce imoje dostępne są wszystkie najpopularniejsze metody płatności i jedna opcja, która wyróżnia nas na rynku.
    Najbardziej popularne są przelewy online Pay-by-link, które bezpośrednio przekierowują klienta do jego banku. Finalizuje transakcję logując się w banku i akceptując przygotowany już transfer on-line. Nie jest to najprostsza w użyciu metoda płatności. Wymaga dużo działań ze strony płatnika (logowanie do banku, podawanie kodu sms itd.). Mimo to Polacy bardzo często korzystają z tej metody płatności. Deklarują, ze czują bezpieczeństwo i kontrolę podczas ich użycia. Nie powinno więc zabraknąć tej opcji w żadnym sklepie internetowym.

    Kolejną chętnie wykorzystywaną metodą jest BLIK. Aby opłacić zamówienie wpisujemy sześciocyfrowy kod Blik, który znajdziemy w aplikacji każdego innowacyjnego banku. Zaletą jest brak konieczności logowania się do bankowości. Płatność wystarczy potwierdzić w aplikacji na smartfonie. Każdy kto przetestował tę metodę, przyzna ze jest szybka i wygodna. Dodatkowo Blik nie próżnuje i rozwija się w kierunku płatności jednym kliknięciem czy rekurencyjnych, czyli automatycznie powtarzanych, np. abonamenty. Warto dodać ze Blik’iem możemy zapłacić też w terminalu naziemnym albo wypłacić środki z bankomatu.

    Trzecią pod względem użycia przez płatników w sklepach internetowych, jest płatność kartami płatniczymi. Wbrew powszechnej opinii, jest to najbezpieczniejsza forma płatności on-line. Płatności dokonywane taką drogą, chronione są przez przepisy międzynarodowe, co daje wiele możliwości w przypadku jakiejkolwiek wątpliwości co do transakcji w internecie. Funkcjonalność kart w sklepie internetowym można rozszerzyć o płatności cykliczne lub płatności jednym kliknięciem. To wygodne narzędzie dla klientów powracających lub abonamentowych.

    Ciekawą metodą opłacania zamówień jest formuła „kup teraz, zapłać później”. Możemy dokonać zamówienia, odebrać towar a zapłacić za nie kilka tygodni lub zwrócić bez angażowania środków. Metoda idealna dla płatników, którzy nie lubią płacić kartą w internecie, chcą szybko opłacić zamówienie nie martwiąc się o środki na koncie lub cenią sobie zakupy bez konieczności martwienia się o loginy, hasła czy tokeny do płatności. W imoje ofertujemy Twisto Pay, które pozwala zapłacić później bez podpisywania umowy, a płatność za zakupy kończy się jednym kliknięciem. Więcej na stronie twisto.pl.

  • Czy ING wspiera technologicznie firmy online współpracujące z bankiem? W jaki sposób?

    W ING przywiązujemy dużą wagę do wykorzystania technologii, by jak najbardziej uprościć klientom korzystanie z naszych usług. Rozwijamy innowacyjne projekty, współpracujemy ze start-up’ami i innymi podmiotami z technologicznym doświadczeniem, które wzbogacają naszą ofertę dla firm.

    W naszych aplikacjach bankowych dla firm załatwisz online większość spraw.

    Jeśli mówimy o samym ecommerce i cyfrowej transformacji firmy, wraz z naszym parterem Codarius pomagamy firmom uruchomić sprzedaż online. Firma Codarius wspiera firmę w założeniu e-sklepu, zespół imoje pomoże wdrożyć płatności i będzie świadczył bieżące wsparcie. O ofercie piszemy sporo przy innych pytaniach.

  • Czym jest płatność twisto? Jak to dokładnie działa?

    Na metodę zakupową Twisto składa się kilka funkcjonalności. Z punktu widzenia sklepu internetowego, a raczej jego klientów, kluczowa jest Twisto Pay – bez zbędnych formalności kup teraz i zapłać za 21 dni. Rozliczenie następuję między kupującym i Twisto – sklep w tym nie uczestniczy. Sklep otrzymuje płatność na swoje konto jak przy każdej innej metodzie płatności.

    Włączenie funkcji Twisto to dla sklepu dodatkowy atut zwiększający konkurencyjność. Klient może kupić u Ciebie nawet wtedy, gdy chwilowo nie ma gotówki lub po prostu kupić bez ryzyka. Zapłaci, gdy towar do niego dotrze i gdy się z nim zapozna. Ze względu na płatność jednym kliknięciem – nawet na smartfonie, Twisto sprzyja konwersji w sklepie.

    Na stronie twisto.pl można również założyć konto Twisto Free i wówczas zyskujemy odnawialny miesięczny limit kredytowy z możliwością spłaty do 45 dni. Twisto oferuje również opcję Raty - rozkładasz płatność na 3-12 rat. Można również zamówić kartę Twisto, którą płacisz offline i online, w wielu walutach.

    W samej aplikacji Twisto możesz korzystać z funkcji Split, dzięki której dzielisz rachunek za zakupy lub wizytę w restauracji ze znajomymi.

    Krótko podsumowując, płatnik ma szereg ciekawych możliwości płacenia i finansowania zakupów.

  • Chce założyć sklep internetowy, jak to w ogóle funkcjonuje za pośrednictwem ING? Jakie koszty na dłuższa współprace muszę szykować miesięcznie, czy muszę mieć konto, jeśli tak to jakie, z jakimi opłatami itp., itd.?

    Wiele informacji znajdziesz na stronie imoje.pl/promocja, ale zachęcam do bezpośredniego kontaktu, bo każdy przypadek wymaga omówienia. Najważniejsze w naszej ofercie jest to, ze przez 3 miesiące płatności i sklep są za darmo. Przez ten czas można dopracować sklep on-line, a specjaliści pomogą Ci w uruchomieniu e-sklepu już w 5 dni.

    Rozliczanie płatności ze sklepu odbywa się przez konto firmowe w ING. Jeśli prowadzisz JDG konto masz za 0zł, jeśli działasz w formie spółki kapitałowej, płacisz 29 zł miesięcznie za pakiet bieżącej obsługi.

  • Jak rozliczana będzie sprzedaż internetowa?

    Utarg z danego dnia jest dostępny na koncie firmy następnego dnia roboczego do godziny 12:00. Środki księgowane są w pełnej wartości. Dopiero jak pojawią się na rachunku, potrącana jest prowizja i rozliczane ewentualne zwroty.

    Ważne, że środki są od razu do dyspozycji sklepu. Nie są blokowane na żadnym rachunku technicznym. Rachunek można też nadpłacać lub debetować. To ważna informacja dla firm, które charakteryzują się dużymi pikami sprzedaży i sporą ilością zwrotów. W każdej chwili mogą dokonywać zwrotów. Nie muszą czekać aż saldo się znów wypełni, jak to się dzieje u niebankowych operatorów płatności.

  • Jak ING dba o to, żeby płatności internetowe były bezpieczne?

    Strona sprzedażowa jest bezpłatnie audytowana pod względem zgodności z aktualnymi polskimi przepisami oraz wytycznymi Visa i Mastercard.

    Jeżeli chodzi o same transakcje, wszystkie formatki imoje posiadają najwyższy certyfikat bezpieczeństwa i objęte są zabezpieczeniami na poziomie bankowości internetowej. Wszystkie dane, jakie tam się znajdują, przechowywane są w bezpiecznej bankowej infrastrukturze.

    Bank regularnie jest kontrolowany przez niezależne instytucje kontrolne. Ten bankowy standard bezpieczeństwa obejmuje także płatności e-commerce.

  • Czy bank organizuje szkolenia dla przedsiębiorców w zakresie działalności online (np. dla firm, które mają konto w ING?)

    Tak, prowadzimy takie działania lokalnie, w poszczególnych regionach, jak również w skali całego kraju. Obecnie przede wszystkim organizujemy webinary dotykające różnych wyzwań związanych z prowadzeniem biznesu on-line. Można je znaleźć w mediach społecznościowych banku oraz imoje.

    Link do ostatniego takiego wydarzenia: sprawdź.

ING Bank Śląski

BIZNES ONLINE A DOSTĘPNE OPCJE

  • Czy w sklepie internetowym można sprzedawać usługi?

    Tak, w sklepie internetowym a właściwie domenie sprzedażowej, można sprzedawać towary, świadczyć usługi. „Sklep on-line” to nie tylko sklep z butami, książkami czy częściami do samochodów. Można zarejestrować się na wydarzenie sportowe, opłacić rachunki, zapłacić kontrahentowi, fakturę kupić bilet na pociąg czy zapłacić za tele-poradę lekarską. Praktycznie każda działalność za którą pobieramy opłatę, może się realizować również on-line.

  • Zaczynam przekształcanie mojej firmy na online, słyszałam o możliwości usługi “zamów i zapłać później” czy jest to opcja bezpieczna?

    Dla sklepu jest to opcja idealna. Ryzyko jest po stronie dostawcy tej usługi, który dba o spłatę ze strony klienta – przypomina mu o terminach, itp.

    Jeśli klient e-sklepu zapłaci z Twisto, środki za tę sprzedaż docierają na rachunek firmowy następnego dnia roboczego. Zostają tam nieodwołalnie, chyba ze sklep zdecyduje się je zwrócić – na wniosek klienta odstępującego od zakupu.

  • Czy bank może mi pomóc w stworzeniu aplikacji do sprzedaży?

    Dużo już było o wsparciu w założeniu e-sklepu, które oferujemy we współpracy z naszym partnerem, firmą Codarius. Nasz partner kompleksowo podchodzi do tworzenia aplikacji sprzedażowych. Pomaga też uzbroić je we wszystkie wcześniej wymienione elementy, niezbędne do skutecznej sprzedaży m.in. marketing internetowy. Więcej informacji oraz kontakt znajdziesz: tutaj.

BIZNES ONLINE A PRZYSZŁOŚĆ FIRMY

Przed podjęciem decyzji, która może wpłynąć na przyszłość firmy zawsze pojawiają się pytania i wątpliwości. Przedsiębiorcy jednak nie są w tym sami. Specjaliści odpowiadają, pokazują przykłady i objaśniają jak działają poszczególne rozwiązania biznesów prowadzonych w internecie. Ostateczna decyzja zawsze należy do właściciela firmy.

Przed podjęciem decyzji warto rozpisać wszystkie plusy i minusy, szanse i zagrożenia. Taka analiza pomoże w podjęciu rozsądnej decyzji.

  • Czy po przekształceniu cyfrowym mojej firmy jej rynkowa wartość wzrośnie?

    Według mnie tak. Im bardziej dywersyfikujemy kanały sprzedaży, tym firma jest stabilniejsza. Otwarcie się na sprzedaż on-line może przynieść większą sprzedażą, i większe bezpieczeństwo w niepewnych momentach. Ostatni czas był bardzo ciężki dla firm, które nie sprzedawały on-line lub nie traktowały tego kanału poważnie. Internet do tej pory był bardzo odporny na regulacje prawne, zakaz handlu w niedziele i święta czy zamknięte z powodu pandemii galerie handlowe. Często przekształcenie cyfrowe wpłynęło pozytywnie nie tylko na rynkową wartość, ale nawet umożliwiło dalszą działalność firm.

  • Jak digitalizacja może wpłynąć na dotychczasowy model biznesowy i pozycję mojej firmy w branży?

    Generalnie, liczba klientów kupujących przez internet rośnie. Sklepy stacjonarne pustoszeją, galerie handlowe wciąż nie wracają do swojej kondycji sprzed pandemii. Wiele usługodawców zamyka stacjonarne oddziały, przenosząc obsługę na kanały zdalne.

    Nowe pokolenia klientów nigdy nie były na poczcie, kupują tylko na komórce, a swoje zobowiązania finansowe załatwiają w bankowych aplikacjach on-line. W kolejce ustawią się raczej na koncert, niż w okienku kasowym.

    Digitalizacja firm to proces, który w pewnym sensie wymusza na nas rynek. Ja bym postawił sobie pytanie, jak na pozycję firmy wpłynie zaniechanie digitalizacji?

Na pytania odpowiadał: Maciej Wojciechowski, Menedżer e-commerce ING Bank Śląski. Ekspert płatności online z wieloletnim doświadczeniem. W banku odpowiedzialny jest za sprzedaż oraz rozwój produktu imoje. Jego specjalizacją są nietypowe wdrożenia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Kto pyta nie błądzi. 17 pytań o biznes online. Te rzeczy musisz wiedzieć przed i w trakcie transformacji cyfrowej w swojej firmie - Nasze Miasto

Wróć na kazimierzawielka.naszemiasto.pl Nasze Miasto